Beenspieren trainen

Benen trainenWie een sterk lichaam wilt hebben, zal ook zijn of haar benen moeten trainen. De meeste sporters onderschatten het belang van het trainen van de benen. Dit kan verschillende redenen hebben. In dit artikel gaan we het hebben over het trainen van je beenspieren; het belang ervan en welke beenspieroefeningen je het beste kunt doen.

Waarom mensen hun benen niet trainen?

Het is heel simpel. Het resultaat van beenspieroefeningen zie je niet terug op plekken die er voor de meeste sporters toe doen. De meeste sporters willen graag een goede borst hebben, grote armen en een afgetraind lichaam hebben. Het beenspieren trainen kost tijd, waardoor dit de minste prioriteit heeft. Het gros van de sporters traint hun beenspieren alleen wanneer het tijd heeft of traint het helemaal niet.

Een ander deel van de sporters heeft te maken met een blessure aan de benen, waardoor het de benen niet kan trainen. Dit is natuurlijk een goed excuus, want het is alles behalve slim om de beenspieren trainen wanneer je een blessure hebt.

Het belang van je beenspieren trainen

Zoals ik al liet doorschemeren moet je het belang van het trainen van de beenspieren niet onderschatten. Door het trainen van je benen maakt je lichaam stoffen aan die de spiergroei in de rest van het lichaam stimuleren. Je kunt dus gerust stellen dat je door het trainen van je benen een sterkere borst, rug en armen zal krijgen.
Daarnaast word je lichaam groter wanneer je bezig bent met krachtraining. Je spieren zullen in omvang toenemen en uiteindelijk ga je zwaarder wegen. Je benen zijn in principe de steunpilaren van je lichaam. Wanneer je dus zwaarder weegt, zullen je benen ook sterker moeten worden om het lichaam te houden. Als dit niet het geval is raak je gemakkelijk geblesseerd of kun je er in de verre toekomst last van krijgen.

Welke beenspieroefeningen zijn goed om te doen?

oefeningen voor de beenspierenBeenspieren trainen is belangrijk; dat is je na het lezen van de bovenstaande tekst wel doorgedrongen. De selectie van de beenspieroefeningen die je het beste kunt uitvoeren zal je deels moeten laten afhangen van je doelstellingen. De algemene beenspieroefeningen die voor iedere doelstelling eigenlijk wel geschikt zijn, zijn:

 

  • De squad – dit is één van de meest bekende en efficiënte beenspieroefeningen. De moeilijkheidsgraad van deze oefening ligt hoog, maar als je de oefening eenmaal goed uitvoert, kun je grote stappen maken. Het leuke aan deze oefening is dat je hem in verschillende varianten kunt uitvoeren.
  • De machine voor beenspieren – er zijn verschillende benamingen voor deze oefeningen, vandaar dat ik het maar even zo noem. Elke sportschool beschikt over een apparaat waarbij je gewicht kan wegdrukken.
  • Lunges – deze oefening vergt heel wat coördinatie en de juiste balans. Als je de oefening eenmaal goed uitvoert, kan je hem zo zwaar maken als je zelf wilt. Zo kun je verhogen in het aantal herhalingen of bijvoorbeeld gewichtsschijven in je handen vast pakken.

Tot slot

We hopen dat je wat aan dit artikel hebt gehad en dat je het belang van het beenspieren trainen gaat inzien.

Bekijk voor meer hypertrophy.nl

 

Author: